Thursday 26 December 2013

Tips pengawalan nafsu makan..hehe

      Jika kita sudah terbiasa makan dengan banyak dan suka makan makan ringan memang agak sukar untuk kita mengawal nafsu makan.. Biar saya terus terang sebenarnya kita mengalami ketagihan makanan.. Apabila kita tidak dapat makan apa yang kita inginkan kita akan rasa gelisah dan hilang punca.. Memang kita perlu makan untuk dapatkan tenaga tapi berpada-pada lah..

  • Minum segelas air kosong
     - Jika kita terasa mahu makan lagi walaupun kita sudah pun mengambil makanan yang cukup, cuba minum segelas air kosong.. Jika terasa nk makan lagi.. Tambah segelas air kosong lagi.. Apabila perut kia sudah penuh dengan air kosong kita tidak akan terasa nak makan lagi..
  • Elakkan membawa makanan kegemaran
     - Elakkan beli dan membawa balik makanan ringan ke rumah.. Selalaunya nafsu makan kita tinggi bila berada di rumah.. Seeloknya ganti makanan ringan dengan makanan yang berkhasiat seperti buah-buahan..
  • Tipu minda anda
     - Tipu minda kita.. Banyangkan kita hanya ketagih makanan yang baik untuk kesihatan seperti roti berserat atau kacang..
  • Makan berkala
     - Makan lima ke enam kali sehari dalam kuantiti yang sederhana.. Kita boleh membuat jadual pemakanan mengikut keperluan kalori kita untuk sehari.. Elakkan makan ketika terlalu lapar.. Bimbang kita akan makan terlalu banyak akibat terlalu lapar..
  • Motivasi diri kita
     - Gunakan nota kecil.. Tulislah apa-apa yang boleh memotivasikan diri kita supaya tidak makan dengan banyak.. Contohnya "Aku nak kurus...Aku nak jadi cantik...Aku takkan makan terlalu banyak lagi.." Kemudian kita tampal di tempat yang kita selalu lihat seperti di cermin, peti sejuk atau dompet kita..

No comments:

Post a Comment