Wednesday 25 December 2013

Ekonomi Malaysia

   Merata-rata tempat kini telah kecoh tentang harga naik terhadap barangan di Malaysia.. Rakyat semua bising tentang harga petrol oleh kerana pengurangan subsidi oleh kerajaan.. Hal ini membebankan rakyat kerana tidak semua rakyat di Malaysia ini mempunyai pendapatan persendirian yang mencecah RM5000 sebulan.. Oleh kerana harga petrol naik secara tidak langsung harga barngan lain turut meningkat.. Alasannya kerana mereka menggunakan petrol untuk menggerakkan kenderaan untuk membeli bahan mentah di pasaraya..

     Kos perbelanjaan untuk melakukan sebarang kenduri-kendara juga meningkat kerana barangan persiapan untuk membuat kenduri sangat mahal.. Pihak catering juga menaikan harga upah mereka.. Baru-baru ini, bajet telah dibentangkan dan harga tol di lebuhraya juga akan meningkat.. Pelaksanaan GST juga bakal membebankan lagi kepada rakyat..

     Jika kenaikan kos perbelanjaan selaras dengan kenaikan pendapatan persendirian adalah logic untuk dipertimbangkan.. Jika pihak kerajaan memberi BR1M untuk rakyat ia tidak mencukupi kerana duit yang diterima adalah untuk tempoh setahun sahaja.. Rakyat semakin berasa sesak nafas jika difikirkan semua harga barangan meningkat.. Hal in akan menyebabkan Negara boleh berlaku inflasi...

       Dunia hari ini menunjukkan wang yang banyak mengejar barang yang sedikit. Jika hendak disbandingkan dengan 5 tahun yang lalu wang RM 1 boleh beli bermacam-macam tapi hari ini mungkin tidak dapat barangan pada harga RM1..
 
 
 
        Memang wang tidak akan dibawa ke dalam kubur kelak tapi dunia yang sangat mendesak ini menyebabkan wang itu amat penting dan berguna kepada semua orang.. Jika barangan semua meningkat harga, statistic kemiskinan di Malaysia ini mungkin akan meningkat.. Hal ini kerana orang yang bekerja pada peringkat bawahan tidak mempunyai gaji yang cukup untuk menam pung kos sara hidup yang kian meningkat..
 
       Kejadian jenayah seperti rompakan juga mungkin akan terjadi jika semua orang terdesak untuk memiliki wang yang banyak untuk membeli keperluan dan kehendak barangan yang mereka perlu.. Aku bermohon agar pihak atasan mendengar suara rakyat yang terseksa ini..

No comments:

Post a Comment