Thursday 26 December 2013

Sistem HP yang merumitkan pelajar baru

     Pada permulaan aku masuk ke UKM, pelajar baru seperti aku telah didedahkan tentang system hp yang memerlukan LC untuk menamatkan pengajian di UKM.. Aku tertanya-Tanya apakah itu hp? Ramai senior telah menerangkan sedikit sebanyak tentang system hp ini.. Tapi pada sesi 2013/2014, system hp telah berubah.. Setiap pelajar hanya dibenarkan mendaftar 2 hp untuk satu semester.. Ini bermakna setiap semester pelajar perlu melibatkan diri dalam aktiviti pembagunan insaniah..

      Namun aku telah menerima berita bahawa ramai pelajar yang telah mengeluh dengan system hp yang baru kerana kami perlu menghadiri nanyak perjumpaan demi menjayakan program yang bakal dijalankan sehingga mengganggu masa pembelajaran kami dan sesi mengulangkaji..

      Selain itu, kehendak pensyarah yang mengarahkan pelajar membentangkan perjalanan program dalam bentuk power point amat merumitkan pelajar.. Ada juga pensyarah yang tidak menjalankan tanggungjawab kerana tidak mengadakan perjumpaan tentang hp dengan pelajar.. Ini menambahkan lagi kesukaran kepada pelajar kerana mereka tidak tahu tentang maklumat hp ini dengan sepenuhnya..

       Masalah ini telah diutarakan kepada pihak berwajib untuk membuat semula penilaian berkenaan system hp yang baru ini.. Agar tidak merumitkan pelajar kerana pelajar juga sudah dibebankan dengan tugasan berkaitan fakulti..

No comments:

Post a Comment