Wednesday 25 December 2013

Kenali tanda-tanda mengalami tekanan darah tinggi

       Tekanan darah tinggi juga penyakit yang juga berbahaya dan boleh memudaratkan seseorang.. Banyak peringkat kita boleh ketahui samada kita mengalami masalah tekanan darah tinggi atau tak..
Pertama sekali adalah darah yang pekat dan gelap.. Apabila kandungan dalam darah hilang dengan banyak (akibat daripada ubat diuretic) kepekatan darah akan menjadi semakin meningkat dan ini akan menyebabkan sel-sel darah merah melekat bersama dan menjadi gelap dan lekit yang menghalang pengaliran darah yang lancar.. Rintangan ini akan memaksa jantung untuk pam lebih kuat lagi yang menyebabkan tekanan darah menjadi semakin tinggi..

          Gout Thick Blood
       Peringkat kedua ialah kerap rasa letih dan mengantuk.. Darah yang menjadi pekat dan mengalir dengan perlahan tidak boleh mengangkut oksigen dan nutrient ke seluruh badan dengan efektif.. Apabila otak kita tidak terima bekalan oksigen yang mencukupi kita akan kerap rasa letih dan mengantuk..  Kualiti tidur kita juga akan terganggu.. Tidur 7 atau 8 jam satu hari (lebih dari cukup) tetapi masih rasa letih dan mengantuk khasnya pada waktu petang..
 
       Gout Tired Sleepy
       Peringkat ketiga adalah kerap sakit kepala atau migraine.. Ini merupakan tanda awal bahawa kapilari-kapilari darah dalam otak sudah menjadi semakin sempit dan tekan dalam otak sudah menjadi semakin meningkat..
 
tekanan darah tinggi
       Peringkat keempat ialah penglihatan menjadi semakin kabur.. Kapilari yang terdapat pada mata adalah yang paling halus apabila pengaliran darah terjejas.. Sel-sel mata akan merosot dan akhirnya menjadi ketarak atau mungkin buta..
 
 
  mata kabur
       Peringkat seterusnya ialah masalah buah pinggang, pengerasan saluran darah, fungsi hati merosot, dan lain-lain penyakit skunder.. Kesannya, buah pinggang menjadi semakin lemah kerana beban yang semakin bertambah.. Bukan sahaja ia perlu menanggung penyingkiran cecair (tekanan) yang banyak, ia perlu juga bekerja keras unruk menyingkirkan sisa-sisa kimia yang berasal daripada ubat-ubat yang anda makan tu..
 
Gout Kidney Failed
       Peringkat terakhir ialah strok dan serangan jantung.. Apa yang paling menakutkan mengenai strok dan serangan jantung adalah ia boleh serang pada bila-bila masa tanpa sebarang tanda-tanda awal.. Apabila ia menyerang, ia mungkin pertama kali dan ia mungkin juga kali terakhir..
 
Gout Game Over
        Oleh itu, masyarakat sekarang perlu peka terhadap peringkat-peringkat ini untuk mengesan penyakit darah tinggi dengan lebih awal agar tidak menjadi lebih kronik..



www.tekanandarahtinggi.com

No comments:

Post a Comment