Thursday 26 December 2013

Kelebihan minum air putih

        Tabiat meminum air kosong ketika perut kosong adalah salah satu tabiat yang sangat baik.. Rasulullah SAW juga sering mengamalkan minum air kosong selepas bangun sahaja dari tidur setiap pagi.. Ia juga baik untuk penyakit antaranya penyakit sakit kepala, sakit badan, system jantung, artritis, degupan jantung yang pantas, epilepsy, kegemukan berlebihan, asma bronchitis, TB, buah pinggang dan air kencing, muntah-muntah, gastrik, kencing manis, sembelit, semua penyakit mata, Rahim, kanser, dan gangguan haid..

          Bangun sahaja dari tidur pastikan minum segelas air.. Biarpun sebelum membersihkan mulut.. Khusus untuk kesihatan.. Japanese Medical Society misalnya Berjaya membuktikan dalam kes-kes teretntu, amalan ini mampu memulihkan penyakit termasuk yang serius.. Diantara penyakit yang termasuk dalam penyelidikan persatuan perubatan di Negara matahari terbit itu ialah sakit kepala, sakit-sakit badan,system jantung, artritis, degupan  jantung yang pantas, epilepsy, lemak berlebihan, bronchitis, TB, meningitis, buah pinggang dan jangkitan pada air kencing..

        Setiap 25kg berat badan memerlukan 1 liter air untuk perkembangan otot yang sihat supaya mampu membakar lebih banyak lemak (otot mengandungi 75% air) kerana orang yang lebih berat kebanyakan mereka kekurangan air disebabkan lebih banyak peratus lemak mengambil alih kawasan badan.. Air juga membantu menyingkirkan toksik daripada terus mendap di dalam tubuh dan mampu menggalakkan penyakit yang bersangkut paut dengan obesity seperti sakit jantung, darah tinggi, gaut, kencing manis, dan strok.. Rakyat Malaysia kebanyakkannya malas minum air dan bersenam menyebabkan berlakunya mendapan asid yang tinggi.. Denagn minum air yang banyak, kita dapat menyingkirkan toksik bagi membantu proses penurunan berat badan dilakukan dengan lebih lancar..

 


No comments:

Post a Comment