Thursday, 26 December 2013

Khas buat seorang TEMAN :)

     Teman adalah seseorang yang mahu menunjukkan di mana letak kesalahan, bukan seseorang yang membicarakan di belakang dan membiarkan tetap dengan kesalahan yang telah buat tanpa tahu apa yang salah..

     Teman adalah seseorang yang tidak menumbuhkan perasaan negative dalam hati dan fikiran.. Teman juga seseorang yang menegur lalu mengatakan bicarakan tentang orang lain..

     Teman adalah seorang yang tidak membiarkan menghabiskan waktu dengan sia-sia untuk sekadar sembang tanpa makna.. Teman adalah seseorang yang tidak pernah berbicara kasar dan mempenagruhi untuk ikut bercakap kasar.. Teman adalah seorang yang ingin menjadi lebih baik.. Teman adalah seseorang yang membuat berfikir positif dan tidak berprasangka buruk terhadap orang lain..

     Tentang TEMAN..
- Teman adalah manusia biasa yang tidak akan terlepas dari salah dan lupa.. Teman yang baik adalah teman yang mahu berbesar hati meminta maaf jika salah dan memaafkan kesalahan teman yang sudah berbuat salah.. Teman itu bererti seseorang di luar diri kita yang telah mengenal kita.. Teman adalah seorang yang tidak membuat kita merasa buruk juga tidak membuat kita menjadi buruk..



Kawan adalah ahli keluarga yang kedua.. betul ke?

     Kata mak "KAWAN itu ibarat lebah, habis madu sepah dibuang"

     Kata ayah "KAWAN itu umpama bunga ros, dipandang cantik dipegang sakit"

     Kata atuk "KAWAN itu seperti air..Terus mengalir"

     Kata nenek "KAWAN itu bak bulan, dipuja dan disanjung tapi nun jauh di sana"

     Kata saudara "KAWAN itu macam makanan, kawan makan kawan"

     Kata abang "KAWAN itu serti lembu, mengikut je apa yang dikata"

     Kata kakak "KAWAN itu tak ubah macam durian, bau busuk je tapi sedap dimakan"

     Kata adik "KAWAN itu macam biskut, sekejap ada sekejap tak ada"

     Kata aku "KAWAN itu tak kisah lah macam mana walaupun dia "Ibarat lebah, Umpama bunga ros, Seperti air, Bak bulan, Seperti Lembu, Tak ubah macam durian dan macam biskut!"

Dia tetap KAWAN... Tau tak sebab apa? Sekali aku dah berkawan dengan dia, selamanya dia tetap KAWAN aku..


Tips pengawalan nafsu makan..hehe

      Jika kita sudah terbiasa makan dengan banyak dan suka makan makan ringan memang agak sukar untuk kita mengawal nafsu makan.. Biar saya terus terang sebenarnya kita mengalami ketagihan makanan.. Apabila kita tidak dapat makan apa yang kita inginkan kita akan rasa gelisah dan hilang punca.. Memang kita perlu makan untuk dapatkan tenaga tapi berpada-pada lah..

  • Minum segelas air kosong
     - Jika kita terasa mahu makan lagi walaupun kita sudah pun mengambil makanan yang cukup, cuba minum segelas air kosong.. Jika terasa nk makan lagi.. Tambah segelas air kosong lagi.. Apabila perut kia sudah penuh dengan air kosong kita tidak akan terasa nak makan lagi..
  • Elakkan membawa makanan kegemaran
     - Elakkan beli dan membawa balik makanan ringan ke rumah.. Selalaunya nafsu makan kita tinggi bila berada di rumah.. Seeloknya ganti makanan ringan dengan makanan yang berkhasiat seperti buah-buahan..
  • Tipu minda anda
     - Tipu minda kita.. Banyangkan kita hanya ketagih makanan yang baik untuk kesihatan seperti roti berserat atau kacang..
  • Makan berkala
     - Makan lima ke enam kali sehari dalam kuantiti yang sederhana.. Kita boleh membuat jadual pemakanan mengikut keperluan kalori kita untuk sehari.. Elakkan makan ketika terlalu lapar.. Bimbang kita akan makan terlalu banyak akibat terlalu lapar..
  • Motivasi diri kita
     - Gunakan nota kecil.. Tulislah apa-apa yang boleh memotivasikan diri kita supaya tidak makan dengan banyak.. Contohnya "Aku nak kurus...Aku nak jadi cantik...Aku takkan makan terlalu banyak lagi.." Kemudian kita tampal di tempat yang kita selalu lihat seperti di cermin, peti sejuk atau dompet kita..

Keistimewaan oat

    Tahukah kalian oat boleh membantu merendahkan tahap kolestrol dan aku juga suka makan oat di waktu pagi.. Penjagaan jantung yang sihat bermula daripada pengambil makanan yang seimbang dan kurang kolestrol.. Mulakan penjagaan jantung kita dengan menambahkan oat ke dalam diet harian anda seperti yang disyorkan oleh pakar kesihatan..

     Hanya dua sudu besar serbuk oat bran, pengguna dapat menikmati kebaikan oat dan ciri pengurangan kolestrol dengan mudah..

Khasiat Oat
     Oat merendahkan tahap kolesterol dalam badan ialah Oat Beta-Glukan, sejenis serat larut air.. Serat ini membentuk gel dalam saluran pencernaan untuk mengikat kolesterol yang berlebihan dan lemak dalam perut dan menghalangnya daripada diserap tubuh..
 
     Oat Beta-Glukan terbukti secara klinikal bermanfaat untuk kesihatan jantung.. Selain mengawal paras LDL dan kolesterol keseluruhan , ia juga membantu mengawal kencing manis dengan memperlahankan kadar penyerapan gula ke dalam saluran darah dan membantu pengurusan berat badan dengan kandungan serat larut tinggi , system pencernaan dan menggalakan pembiakan bakteria baik..
 
     

Amalan gaya hidup sihat

      Pengamalan gaya hidup yang sihat membantu seseorang dapat menjalankan aktiviti harian dengan baik.. Ramai beranggapan bahawa pemakanan yang sihat adalah pola pemakanan yang membosankan.. Ada juga beranggapan mereka perlu mengeluarkan wang yang banyak untuk membolehkan gaya pemakanan yang sihat diamalkan dalam keluarga mereka..

       Anggapan ini kurang tepat kerana ikan yang berharga rm6 sekilogram lebih kurang sama khasiatnya dengan ikan dalam kategori mewah.. Tidak ada pakar pemakanan yang menyatakan kita perlu makan hidangan daripada sumber mahal untuk hidup sihat.. Makanan mahal tidak menjamin makanan kesihatan yang baik.. Yang penting, makanan yang disediakan perlulah daripada sumber yang halal, segar dan bersih, walaupun harganya murah..

       Terdapat beberapa kaedah yang boleh dijadikan amalan keluarga untuk memupuk tabiat pemakanan yang sihat iaitu

  1. Mulakan hari anda dengan sarapan.. Sarapan membekalkan tenaga untuk aktiviti pagi dan membolehkan otak berfikir dengan aktif.. Sarapan sepatutnya bersifat ringan dan ringkas seprti roti, sandwich atau bijirin sarapan pagi..
  2. Hidangan susu dan jus buah bersama teh atau kopi.. Susu bukan untuk bayi saja, tapi khasiat susu, terutama kalsium, diperlukan semua peringkat umur, termasuk warga emas seperti wanita menopaus untuk mengekalkan kesihatan tulang..
  3. Pastikan anda sekeluarga makan secara tetap, iaitu sarapan, makan tengah hari dan makan malam.. Sengaja meninggalkan satu hidangan boleh membuatkan anda berasa terlalu lapar dan terdorong makan lebih banyak..
Gaya Hidup Sihat
 
       4.  Jangan makan ketika menonton televisyen.. Keasyikan menonton membutkan kita tidak sedar makan terlalu banyak.. Ia secara tidak langsung dapat melatih anak untuk berdisiplin dan hanya makan di meja makan..
       5.  Hidangkan air masak ketika makan tengah hari dan malam.. Minum segelas segelas air sebelum makan membuatkan kita cepat kenyang dan kenyang lebih lama.. Usah makan bersulam air kerana kajian mendapati ini 'mencairkan' enzim pencernaan dalam perut secara tidak langsung menjejaskan kelancaran proses pencernaan..
       6.  Elak menyediakan minuman manis kerana ini bukan tabiat baik.. kaedah ini untuk membendung pengambilan gula berlebihan yang boleh mendatangkan pelbagai masalah kemudian hari..
       7.  Hadkan makanan segera, gula-gula dan snek kerana ia mangandungi banyak lemak, garam dan gula, dan rendah khasiat..
       8.  Kurangkan kunjungan ke restoran makanan segera kepada sebulan sekali sahaja.. Jangan jadikan ia sebagai alat memujuk anak kerana tindakan ini lama kelamaan akan menjadi suatu kebiasaan.. Makanan segera tidak sepatutnya menggantikan hidangan berkhasiat yang boleh disediakan di rumah..
       9.  Pelajari kaedah pengendalian dan penyediaan makanan yang baik.. Utamakan kebersihan di dapur..
      10.  Ajar anak mengenai pemakanan , khasiat dan keperluannya dalam hidup kita.. Ajar aanak membantu anda di dapur dan ini merupakan masa terbaik untuk memberi peluang mereka belajar mengenai sains pemakanan..

Alam maya menjadi penghubung pada masa kini

       Pelbagai kaedah boleh digunakan untuk berhubung dengan seseorang yang berada di serata dunia.. Saluran komunikasi seperti facebook, wechat, whatsapp, viber dll merupakan saluran komunikasi yang kian popular pada masa kini..

       Di university ini, tugasan yang diberi juga perlu dihantar dalam bentuk softcopy iaitu melalui penghantaran emel atau dalam bentuk cd.. Sebarang pemberitahuan pensyarah akan berhubung dengan pelajar melalui emel, facebook atau whatsapp seiring dengan kemajuan teknologi maklumat pada masa kini..

      Namun komunikasi melalui alam maya memerlukan rangkaian internet yang membolehkan seseorang itu menerima maklumat melalui alam maya.. Jika seseorang tidak mempunyai rangkaian internet, maklumat mungkin tidak diterima oleh individu tersebut..

      Dengan adanya kemudahan saluran komunikasi melalui alam maya, kita boleh bertemu dengan rakan yang telah terpisah atau berkenalan dengan rakan baru.. Hubungan silaturahim juga akan berkembang.. Sesi perbualan juga boleh tanpa bersua muka kerana gambar dipaparkan di laman sesawang tersebut dan tidak perlu bersua muka jika ingin bertanya khabar.. Ia juga menjimatkan masa dan tenaga jika ingin bertemu..

 

       Dari kanak-kanak hinggalah ke orang dewasa semua menggunakan komunikasi secara alam maya untuk mereka berhubung antara satu sama lain.. Isu semasa juga diketahui melalui sebaran di internet.. Ianya lebih pantas dan seluruh dunia mengetahui tenteng sesuatu isu semasa yang berlaku.. Ia juga menjadi penghubung antara Negara dengan Negara yang lain dari pelbagai segi.. Tuntasnya komunikasi menerusi alam maya pada hari ini sangat penting bagi semua orang..
 



I cannot change yesterday but i can change today

      Siapakah pendorong yang terbaik untuk kita? Pendorong terbaik adalah diri kita sendiri.. Hanya diri kita sahaja yang boleh mengubah siapa kita di masa sekarang dan siapa kita pada masa hadapan..
Peristiwa yang berlaku, biarkan ianya jadi pengalaman yang akan membuatkan anda lebih tabah dan matang dalam kehidupan yang mendatang..

     Berikut merupakan ayat-ayat motivasi untuk diri sendiri :
  • Hidup ini terlalu indah...nikmatilah
  • Ingat, bahawa kita tidak pernah sendirian
  • Tiada siapa boleh mengubah diri kita kecuali diri sendiri
  • Tindakan lebih penting daripada kata-kata yang sia-sia
  • Jangan berhenti katakana pada diri sendiri yang kiat juga boleh
  • Putus asa adalah sia-sia. mengapa harus kita sia-siakan hidup kita?
  • Hargai hidup kita, lakukan yang terbaik bukan menyesali kehidupan
  • "Jika mereka boleh, kenapa kita tak boleh?"
  • Lakukan perkara yang baik, pasti semuanya akan jadi baik-baik