Wednesday 25 December 2013

Acaman di kolej kediaman

      Semenjak aku belajar di UKM ni, aku merasakan yang aku berada di mini zoo dalam masa yang sama. Kenapa aku cakap macam tu sebab di sebelah patang sekumpulan monyet liar berkeliaran di Kolej Ungku Omar untuk mencari makanan.. Jumlah monyet yang dating bukan 2 atau 3 ekor tapi banyak.. Boleh katakan hampir 20 ekor yang berkeliar sekitar kolej ni..

      Ada yang masuk bilik orang tanpa izin, ada yang mencuri makanan pelajar.. Kami makan pun tak cukup, monyet pula yang mencuri makanan kami.. Hampir setiap hari pelajar wanita menjerit bagaikan terkena hysteria sedangkan monyet yang mencerobok blok kami..

      Tapi aku lebih tenang tangok ciptaan Allah ni.. Sedikit sebanyak cara monyet menyerupai perangai manusia.. Monyet sangat penyayang sebab setiap petang aku tengok monyet bawa sahaja anak dia yang masih kecil ke mana-mana mereka pergi.. Seinci pun mereka tak lepaskan anak dia walaupun si ibu mencari makan.. Mungkin takut kot anaknya diambil manusia..

       Aku sangat mengagumi sifat penyayang yang ada pada ibu monyet kerana mereka tidak tergamak membiarkan anak mereka sedangkan ada manusia yang tidak mempunyai peri kemanusiaan membuang bayi mereka yang masih kecil tanpa belas kasihan.. Sangat sedih apabila setiap bulan peratus orang membuang bayi semakin meningkat.. Siapakah yang harus dipersalahkan?
 
 
 
 
 

       Hmm, kadang-kadang aku merasa sedih apabila kisah pembuangan bayi berlaku di merata-rata tempat.. Di manakah belas kasihan si ibu sehingga sanggup membuang bayi yang tidak berdosa.. Semoga bayi itu mendoakan si ibu di dunia agar bertaubat..
 
       Kembali dengan cerita monyet tadi, monyet di UKM ni tidak takut apabila kita nak menghalaunya pergi malah mereka semakin garang dan seolah-olah hendak menerkam.. Pengaduan tentang haiwan liar ini telah diutarakan kepada piahk berkuasa namun tidak ada sebarang tindakan yang diambil untuk menghalang monyet daripada memasuki kawasan kolej kerana hal ini mungkin akan mendatangkan kecederaan kepada para pelajar..

      Keadaan geografi di UKM ini mengundang bahaya kepada pelajar kerana bukan sahaja monyet malah haiwan liar yang lain seperti khinzir juga kelihatan berkeliaran di kawasan kolej.. Bagi pelajar yang berjalan kaki untuk pulang ke kolej sangat berisiko tinggi tentang keselamatan mereka kerana bila-bila masa sahaja haiwan liar itu boleh menyerang pelajar..

     Semoga tindakan lanjut dapat dilakukan untuk menghalau haiwan liar daripada memasuki kawasan kolej demi keselamatan pelajar daripada pihak berkuasa..

 


No comments:

Post a Comment