Thursday 19 December 2013

Tak Ku Sangka Tak Ku Duga, Inilah Takdir Allah

Terima Tawaran ke UKM
 
 
      Apabila tiba tarikh yang sepatutnya untuk menyemak keputusan permohonan untuk menyambung pengajian ke peringkat Ijazah Sarjana Muda, hati mula berdebar-debar dan berharap akan menerima keputusan yang positif iaitu dapat meneruskan pengajian di university tempatan yang diminati..Sebilangan rakan seperjuangan telah menyemak keputusan permohonan dan ada di antara mereka mula menanyakan soalan kepada ku, "eyka,kau dapat university mana?"..Aku tidak dapat menjawab soalan mereka kerana tidak lagi menyemak keputusan permohonan..Setelah 5 jam berlalu, hati ku terdetik untuk menyemak keputusan, dan berdoa kepada Ilahi agar aku di tempatkan di university yang aku minat..
 
      Setelah Berjaya menyemak keputusan tersebut, aku sedikit terkejut kerana aku menerima tawaran ke UKM..Hati sedikit sedih kerana UKM bukan lah pilihan utamaku..Pilihan utama adalah UUM..Aku munasabah diri, berdoa kepadaNya dan yakin bahawa setiap perkara yang berlaku ada hikmahnya..Dalam tidak sedar, hati mula menerima reality yang aku telah mendapat tawaran ke UKM dalam bidang Pentadbiran Perniagaan..
 
      Perasaan sedih kerana tidak ditawarkan kursus Perakaunan..Setelah dikaji, UKM juga menawarkan kursus Perakaunan pada tahun kedua pengajian..Alhamdulillah, hati sedikit tenang..Rabbi Yasir Wala Tuasir, Allah akan menolong hambaNya jika kita mempunyai usaha dan setiap ynag dilakukan adalah keranaNya..
 
 
      Penerimaan keluarga atas keputusan ini adalah baik malah mereka memberi sokongan dari segi mental mahupun moral..Atas dorongan keluarga dan rakan-rakan seperjuangan, aku telah membuat keputusan untuk terima tawaran ke UKM..Setelah itu, fikiran sering memikirkan tentang keadaan UKM dan tempat di sekitar UKM..Pelbagai soalan demi soalan bermain di fikiran..
 
 
        Sedikit demi sedikit kajian dilakukan tentang UKM sepanjang cuti di rumah..Persiapan barangan untuk ke university mula dibeli..Hati gembira kerana tidak sabra hendak memulakan pembelajaran di UKM sebagai pelajar Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan..


No comments:

Post a Comment