Thursday 26 December 2013

Alam maya menjadi penghubung pada masa kini

       Pelbagai kaedah boleh digunakan untuk berhubung dengan seseorang yang berada di serata dunia.. Saluran komunikasi seperti facebook, wechat, whatsapp, viber dll merupakan saluran komunikasi yang kian popular pada masa kini..

       Di university ini, tugasan yang diberi juga perlu dihantar dalam bentuk softcopy iaitu melalui penghantaran emel atau dalam bentuk cd.. Sebarang pemberitahuan pensyarah akan berhubung dengan pelajar melalui emel, facebook atau whatsapp seiring dengan kemajuan teknologi maklumat pada masa kini..

      Namun komunikasi melalui alam maya memerlukan rangkaian internet yang membolehkan seseorang itu menerima maklumat melalui alam maya.. Jika seseorang tidak mempunyai rangkaian internet, maklumat mungkin tidak diterima oleh individu tersebut..

      Dengan adanya kemudahan saluran komunikasi melalui alam maya, kita boleh bertemu dengan rakan yang telah terpisah atau berkenalan dengan rakan baru.. Hubungan silaturahim juga akan berkembang.. Sesi perbualan juga boleh tanpa bersua muka kerana gambar dipaparkan di laman sesawang tersebut dan tidak perlu bersua muka jika ingin bertanya khabar.. Ia juga menjimatkan masa dan tenaga jika ingin bertemu..

 

       Dari kanak-kanak hinggalah ke orang dewasa semua menggunakan komunikasi secara alam maya untuk mereka berhubung antara satu sama lain.. Isu semasa juga diketahui melalui sebaran di internet.. Ianya lebih pantas dan seluruh dunia mengetahui tenteng sesuatu isu semasa yang berlaku.. Ia juga menjadi penghubung antara Negara dengan Negara yang lain dari pelbagai segi.. Tuntasnya komunikasi menerusi alam maya pada hari ini sangat penting bagi semua orang..
 



No comments:

Post a Comment