Tuesday 24 December 2013

Hari pertama sesi pembelajaran

         Hari pertama kuliah sangat menerujakan pelajar  baru seperti aku.. Bangun di awal pagi untuk ke kuliah kerana biasanya hari pertama aku nak mencari dewan kuliah dan jalan ke fakulti.. Hari itu aku bersama rakan baru berjalan ke FEP kerana jarak antara kolej kediaman dan fakulti kami adalah tidak jauh hanya mengambil masa 5 minit untuk sampai..

         Sampai di fakulti, aku mencari dewan kuliah kerana kuliah akan bermula pada pukul 8 pagi.. Setelah jumpa aku masuk ke dalam dewan tersebut, dan keadaan agak sunyi kerana hanya beberapa orang sahaja yang berada dalam dewan tersebut.. Mungkin pelajar lain menemui lagi dewan tersebut atau kolej kediaman mereka terletak jauh dari fakulti.. Oleh itu, mereka terpaksa menunggu dan menaiki bas untuk ke fakulti..

        
 
 
          Setibanya pesyarah, kami memperkenalkan diri masing-masing.. Kebiasaan hari pertama kuliah, tidak ada apa sangat untuk dibincangkan tentang pembelajaran.. Kami membuat simple ice-breaking bersama pensyarah dan berkenalan antara satu sama lain..
 
           Selepas itu, pensyarah memberitahu serba sedikit tentang topic-topic yang bakal kami belajar untuk semester ini.. Kami diberi kesempatan untuk menanyakan soalan tentang pembelajaran di universiti..bagaimanakah system penilaian di universiti dan pelbagai jenis soalan diajukan kepada pensyarah.. Pensyarah dengan tenang menjawab soalan demi soalan yang ditanya oleh pelajar..
 
          Pensyarah yang mesra dengan pelajar membuatkan pelajar lebih senang belajar dengan pensyarah tersebut.. Pelajar tidak merasa segan apabila hendak bertanya soalan yang mereka tidak faham kepada pensyarah.. Hal yang demikian memudahkan proses pembelajaran kepada pelajar.. Pelajar juga tidak mudah berasa bosan jika mereka dapat berinteraksi dengan pensyarah ketika dalam kuliah..
 
         Pelajar yang sering ponteng kelas adalah pelajar yang merasakan dirinya bosan untuk hadir ke kelas kerana pensyarah yang tidak efektif dalam pengajarannya.. Pengajaran yang efektif membantu pelajar memahami setiap isi yang disampaikan oleh pensyarah.. Sesi soal jawab yang diadakan oleh pensyarah kepada pelajar membantu pelajar memahami proses pembelajaran yang dijalankan..

         Kemudahan-kemudahan yang disediakan oleh pihak universiti di fakulti memudahkan pelajar sepanjang sesi pembelajaran berlangsung.. Setakat ini aku berpuas hati dengan kemudahan yang disediakan di fakulti..

No comments:

Post a Comment